روی دیگر

 

 

 آلبوم موسیقی "روی دیگر" شامل 12 قطعه موسیقی در فضای (روزمره ی رشد یافته) adult contemporary  است. زمان کل 51 دقیقه است.

3 ترانه به زبان انگلیسی و باقی آنها فارسی خوانده شده است.

 
  گروه آواز:

خواننده : بهرام رادان محدوده صدای باس باریتونF#4  تا E2.

استاد آواز و مشاور هنری : هومن جاوید

'گروه کر نامیرا به سرپرستی و رهبری: فرهاد حراتی

خواننده ی همراه: آیدا هنرمند.متسوسوپرانو A3 تا A5.

 

 
 

گروه آهنگسازی:

آهنگساز و تنظیم کننده: کیوان هنرمند  

تنظیم قطعه 12 به نام creative person:  آریا عظیم نژاد       

ریمیکس ترانه ی 8، خداخافط (انتشار اینترنتی ، در آلبوم موجود نیست): شهاب اکبری

 

 
  گروه شعر:

بهاره کیان افشار: 3و4و5و8

اندیشه فولادوند: 1و2

بهرام رادان: 8و 11

دکتر ایمان الله یار: 10

مجید احمدی: 9

جواد شریفپور: 6

اوشو: 12

کیوان هنرمند: 7و8و11

 

 
  گروه نوازندگان:

باس

بابک ریاحی پور

گیتار الکتریک

شاهرخ پور میامی

درام

آرش پژند مقدم

 کیبورد

رامین بهنا

پرکاشن

همایون نصیری

ساکسیفون

ایمان جعفری پویان

فلوت

ناصر رحیمی

ترومبن

حسین شریفی

درام

امیر علی طاهری

سنتور

محمد آذری

ویولن

علی جعفری پویان

ویولن و آلتو

میثم مرودستی

اکاردیون

سعید شهنازی

دو تار

بهرنگ بقایی

دف

علی رحیمی

 

 

 

 
  گروه فنی:

ضبط صدا استودیو بم آهنگ به مدیریت بابک چمن آرا. ضبط خانم سمیه حبیبان ناطر ضبط ارد انزابی پور

ضبط صدا استودیو آفاق به مدیریت محمد آذری. صدا بردار پیمان ابدالی و محمد آذری

ضبط گروه کر: استودیو بل. مدیریت آقای  محمد چاووشی. مهندس صدا: امید نیک بین

میکس: کیوان هنرمند

مسترینگ: استودیو Babajim ترکیه. مهندس ارشد:  Pieter Snaper. دستیار : محمود صادقی

 

 
  گروه گرافیک و عکس:

طراحی گراقیک و اجرا: سام مشاور

فونتگرافی: مرتضی قایمی

عکس: بابک مانی. آرزو اتحاد

نقاشی: علیرضا چیتایی

 

 
  گروه مدیریت:

مدیر تولید: علی رضا بازل- مدیر اداری: علی اوجی.

 

 
 

1- جیغ

این ترانه در تونالیته ی Em  و با تمپوی 100 نوشته شده است. جز در بخش پل میانی که موسیقی آزاد اجرا می شود (ad lib ) ، ریتم 2 ضربی ترکیبی در موسیقی جریان دارد. با استفاده از سازهای زهی با صداهای کشیده، صدای طبل ها و سازهای مسی بادی، تلاش شده است فضایی حماسی برای روایت متن ایجاد شود. بالاترین صدای آواز در این قطعه #F است.

تلاش شده تا با ترکیب صدای دف و تنبور در کنار درام و گیتار الکتریک، ترکیبی از سازهای فرهنگ ها و دوره های مختلف به گوش برسد.

متن این ترانه توسط خانم اندیشه فولادوند سروده شده است. بخش کوچکی از آن برای انتشار تغییر کرد.

جهت رسیدن به روایتی هر چه تصویری تر، از افکت های مختلف صدایی در آن استفاده شده است.

برای رسیدن به صدایی خشک در باس، از باس سینتی سایزر استفاده شده است. سایر سازها توسط نوازنده ها اجرا شده اند.

در میکس و مسترینگ تلاش شده تا محدوده ی  صدا گسترده و باز طراحی شود تا به متن روایت نزدیک شود. با این وجود از پن های داینامیک استفاده نشده است.

کلیپ این ترانه توسط آقای رضا بهرامی نژاد ساخته شده است.

دریافت خلاصه ی  پارتیتور

 

 
  2- تمرکز 

ادر تونالیه ی Am با انتقال به ماژور نسبی (C) با تمپوی  120 نوشته شده است. اجرای استکاتوی زهی ها و نتهای کشیده و لگاتوهای ترومبن تناقض بسیاری با یکدیگر دارند. زهی ها حس اضطراب و نگرانی و بادی ها حس بیخیالی و رهایی را بیان می کنند.

فرم اجرای آواز نزدیک به صحبت کردن و با کمی اضطراب است. اما در بخش تکرار، بیشتر آوازی می شود.

گروه کر با اجرای یونیسون، و اجرای بداهه ی ویولون  ایرانی در انتها (میثم مروستی)،  صدای مردم یک شهر را تداعی می کند.

درام (امیر علی طاهری) و تنبورین (همایون نصیری) پرکاشن اصلی این ترانه هستند.

متن ترانه توسط خانم اندیشه فولادوند نوشته شده است. بخشی کوچکی از آن برای انتشار تغییر کرد.

دربافت خلاصه ی  پارتیتور

 

 

 

3- تو هستی 

در تونالیته ی Cm با انتقال موقت به Eb و بعد انتقال دایم به Dm. در ابتدا این ترانه وزن 4/4 ساده داشت و بعد با توصیه ی آقای هومن جاوید، با اضافه کردن ضد ضرب و سنکوپ ها، آن را به فرم رگی نزدیک کردیم و تمپو را به 84 رساندیم. دراین ترانه نوازنده های برجسته ای در کنار هم به اجرای ساز پرداخته اند. رامین بهنا: کی بورد ، شاهرخ پورمیامی: گیتار الکتریک، بابک ریاحی پور: گیتار باس، آرش مقدم: درام و همایون نصیری: پرکاشن. همراهی کروه کر نامیرا به رهبری آقای فرهاد هراتی،  تکرار کلمه ی "نه" و قسمتی ازبخش  تکرار توسط گروه کر با تنظیم چند صدایی، به ترانه رنگ بوی متفاوتی را بخشیده است.

در میکس و مسترینگ تلاش شده است تا فضایی گرم، با داینامیک صدایی بالا ایجاد شود.

شادابی و سر زندگی، و آسان گرفتن مشکلات با نیروی عشق شعار این ترانه است.

متن این ترانه را خانم بهاره کیان افشار سروده اند.

کلیپ این ترانه توسط آقای میثم میرزایی ساخته شده است.

دریافت خلاصه پارتیتور.

 

 
  4- زمونه 

تونالیته Em. درام straight و tight. ریتم 4/4 تمپو 128. باس , گیتار  با صدای grunch همراه با درام در ابتدای ترانه فضایی خشک و خشن را ایجاد می کنند  اما در طول ترانه، شاعرانگی و لطافت بر خشونت غلبه پیدا می کند.

لایه های مختلف گیتار الکتریک به همراه سولوی خلوت و ساده ی این ترانه را ، شاهرخ پورمیامین اجرا کرده است.

صدای سازها ، آواز ،  صداهای همراه آواز و گروه کر، شخصیت چند لایه ایی را به این ترانه می دهد.

متن این ترانه را خانم بهاره کیان افشار سروده اند.

کلیپ این ترانه توسط آقای هومن سیدی ساخته شده است.

دریافت خلاصه ی پارتیتور.

 

 
  5- دیگه آروم نمی گیرم 

این ترانه در تونالیته Em با اجرای سنکوپ های فراوان در ریتم درام اجرا شده است عدد میزان 4/4 و تمپو 95. اجرای متداوم  استکاتوی  و کشیده ی  سازهای زهی (علی جعفری پویان و میثم مروستی) ،  نمایانگر تردید و دوگانگی است.

گیتار الکتریک (شاهرخ پورمیامی) بشکل ریف در طول قطعه ادامه می یابد و در میان جملات ریف بداهه نوازی می کند.

درام خشک با صدای الکترونیک توسط  امیر علی طاهری اجرا شده است.

همراهی آواز در فاصله های چهارم و ششم بم تر به گوش می رسد. اجرای آزاد تکرار در بخش پایانی توسط بهرام رادان بداهه اجرا شده است.

گیتار باس (بابک ریاحی) سنکوپ ها را تقویت کرده و به بداهه نوازی می پردازد.

مارش نظامی توسط همایون نصیری اجرا شده است.

جهت رسیدن به فضای روایتی قوی تر از افکتهای صوتی استفاده شده است.

متن این ترانه را خانم بهاره کیان افشار سروده اند.

دریافت خلاصه پارتیتور

 

 
  6- فرصت 

با اجرای ponticello گیتار در تولیته ی C#m شروع می شود و سپس صدای گیتار را در محدوده ی dolce  و در تولیته ی F#m در طول قطعه می شنویم. تمپو 60.

پرکاشن، زهی ها و فلوت (ناصر رحیمی) به آرامی در طول قطعه گیتار را همراهی می کنند.

در این قطعه گیتار باس وجود ندارد و صدای بم آرپژها، بخش باس ترانه را تشکیل داده است.

آواز در محدوده ی میانی و بم اجرا می شود. همراهی صدای زن (آیدا هنرمند) با صدای مرد لطافت بیشتری به صدا می بخشد. آرامش و پرهیز از تصمیم های عجولانه شعار این ترانه است.

متن این ترانه را آقای جواد شریف پور سروده اند.

دریافت خلاصه ی پارتیتور

 

 
  7- ماهی سیاه کوچولو 

در تونالیته Am با تاکید بر پایه ی چهارم نوشته شده است. ریتم درام و باس ساده و حرکت رو به جلو را به نمایش در می آورد. نقش اصلی بر عهده ی آواز و گیتار الکتریک است. اگرچه باس و درام جملاتی غیر پیچیده  و ساده را اجرا می کنند، نقش مهمی در فضای (groove) ترانه بازی می کنند.

موضوع ترانه بر اساس داستان "ماهی سیاه کوچولو" اثر صمد بهرنگی انتخاب شده است.  تلاش برای رسیدن به هدف، شعار این ترانه است.

دریافت خلاصه ی پارتیتور

 

 
  8- خداحافظ 

توناللیته Am بخش تکرار در ماژور نسبی. انتخاب ساکسیفون و سنتور برای بیان تناقض انجام شده است.  گاهی انتخابی باید داشته باشیم که عقل آن را تایید اما دل آن را نفی می کند.

یک نسخه ی remix از این ترانه توسط آقای شهاب اکبری آماده شده است.

متن این ترانه را همراه با بهرام رادان و بهاره افشار نوشته شد. زمانی که آقای  رادان کانادا، خانم کیان افشار فرانسه و من تهران بودم. ارتباط اینترنتی!

دریافت خلاصه ی پارتیتور

 

 
  9- آخر قصه

 

در تونالیته ی  Em و با استفاده از پایه های 1 و 4و 5 نوشته شده است. استفاده از آرپژ ساده گیتار کلاسیک و باس و درام همگی در جهت رسیدن به فضایی ایرانی از موسیقی پاپ است. عدد میزان 8/6 و تمپو 94 تعیین شده است. استفاده از لوپ ریتم در لایه های زیرین و اجرای پیانو الکتریک کمی فضا را امروزی تر کرده است.

گروه کر اجرای تابت و تکرار شنونده ای دارد که با توجه به مضمون، تقدیر نوشته شده برای انسان را روایت می کنند.

نوازنده ی اکاردون این ترانه، آقای سعید شهنازی هستند، که معمولا در محله های شهرک غرب و سعادت آباد و در خیابان برای مردم  رهگذر ساز می زنند. نوازنده هایی که معمولا به آنها توجه زیادی نمی کنیم.

روز ضبط آقای سعید شهنازی را به استودیو دعوت کردیم.  برف بسیار زیبایی می بارید و اجرای بداهه ایشان و زمزمه ی قشنگی که زیر لب می کرد، همه ی ما را  تحت تاثیر قرار داد.

گاهی لحظاتی می رسد که به همه چیز بد بین می شویم و پایان تلخی را در همه چیز جستجو می کنیم.

متن این ترانه را آقای مجید احمدی سروده اند.

دریافت خلاصه پارتیتور

 

 
  10- stoned

 

تونالیه Am در فضای R&B . متن انگلیسی روایت عاشق شدن ناکهانی یک نوازنده ی کلوپ را تعریف می کند. اجراهای آزاد و بداهه ی گیتار، درام و باس مبنای اصلی اجرا بوده است. فرم صدابرداری و میکس نزدیک به دهه ی 70 غرب انتخاب شده است. لایه ی زیرین کی بورد کمی فضا را امروزی تر می کند. آزادی فرم اجرا در آواز هم مورد توجه قرار گرفته است.

متن این ترانه را آقای دکتر ایمان الله یار سروده اند.

دریافت خلاصه ی پارتیتور

 

 
  11- boring fall

 

تونایته Em در فضای R&B. تاکید زیاد بر اجرای  باس (بابک ریاحی پور)و درام (آرش مقدم) و همنوازی گیتار (شاهرخ پورمیامی) و ساکسیفون (ایمان جعفری) انجام شده است. ریف این ترانه بر خلاف معمول  توسط کیبورد (رامین بهنا) اجرا می شود. بداهه نوازی گیتار و ساکسیفون در بخش پایانی به هم ریختگی ذهنی شخص اول داستان ترانه را بازگو می کند. پسر جوانی که هرگز باور نمی کرد گرفتار عاشقی شود.

متن این ترانه توسط بهرام رادان و من  نوشته شده است.

دریافت خلاصه پارتیتور

 

 
  12- creative person

 

این ترانه در ابتدا در Dm و با انتقال به Gm نوشته شده بود که بعد با تنظیم  زیبایی که آقای آریا عظیمی نژاد انجام دادند تغییراتی انجام شد و ترجیح می دهم توضیحات لازم را از خود ایشان بشنویم.

جز صدای بهرام رادان، کل صداهای این ترانه توسط سمپلرها و سینتی سایزر تولید شده است، حتی صدای آوای همراهی کننده. 

متن این ترانه توسط اوشو سروده شده است با این مضمون که انسان خوشفکر باعث زیباتر شدن دنیای اطراف خود می شود.

 

 
   

صفحه ی اصلی